Bieslog - Geen ene moer van te begrijpen
  Klik op de hut voor bezichtiging


  webcam in redactielokaal (werkt niet meer)

 Hoofdredacteur Wim de Bie leest alle reacties - redactie@bieslog.nl

Url = verwijzing naar andere site

beluister = hoorspel, reportage, geluidsact

Video = filmpjes

= bijlagen
De foto's zijn vergrootbaar tot de originele afmetingen.








dinsdag 24 januari 2006 20:39  verstuur

Geen ene moer van te begrijpen
(NB Eerst artikeltje opklikken en lezen.)

Beeldvergroting: (NRC-Handelsblad, vandaag)
(NRC-Handelsblad, vandaag)

De avondkrant steekt hier om vijf uur in de bus. Een halfuur later stuiten we op bijgaand ANP-bericht. Het is nu kwart over acht en wij zijn nog bezig met begrijpend lezen.
Maar we komen er niet uit.
Dus bellen we onze vaste deskundige: onderzoeker dr. Nak de Weert.

  • Meneer De Weert, goedenavond, u hebt het artikeltje waar wij over struikelen ook gelezen - kunt u uitleggen wat daar precies staat?
'O jazeker. Het CBS interpreteert een jaarcijfer en verrekent een stijging vanaf september met een daling over het gehele jaar genomen.'
  • We begrijpen er nog steeds geen jota van. Hoewel het vertrouwen een stijgende lijn laat zien, zijn er vooralsnog meer mensen die weinig vertrouwen hebben. Ja, dahag!'
'Had u op de middelbare school wiskunde in uw pakket, meneer De Bie?'
  • Wij behaalden een HBS-b diploma, meneer De Weert.
'Nee, dan is het goed. Het is zo simpel. Ik herhaal: het vertrouwen stijgt vanaf september, maar over het gehele jaar genomen is er een daling van vertrouwen. Stijging en daling kunnen tegen elkaar worden weggestreept. Het vertrouwen van de consument is dus gelijk gebleven.'
  • En die groei van het vertrouwen komt vooral door een verbeterd oordeel over het economisch klimaat. Dus vanaf september hanteert de consument een beter oordeel. Begrijp ik ook niets van.
'Het oordeel is beter, dat wil zeggen men oordeelt dat het economisch klimaat beter aan het worden is. Waardoor het consumentenvertrouwen groeit.'
  • Al eerder betwijfelden we het nut van zo'n vertrouwensonderzoek, ons vertrouwen in de betrouwbaarheid is er niet groter op geworden. Waarom publiceert het CBS zo'n raadselachtig onderzoeksresultaat?
'Omdat het CBS het zelf ook grote flauwekul vindt. Maar ja, sinds jaar en dag is het een vertrouwd bericht in de kranten, waarin het CBS ook weer 's wordt genoemd.
Vertrouwen meten is een absurde bezigheid. En het resultaat beïnvloedt de meting. Als het CBS zou publiceren dat het vertrouwen in 2005 is afgenomen, zakt het vertrouwen meteen. Krijgt het CBS het gehele bedrijfsleven over zich heen. Dus timmeren ze een cryptisch bericht in elkaar, waar niemand ene moer van begrijpt.'