De paginagrote zeepadvertentie, vandaag in de ochtendbladen, laat op het eerste gezicht een strijdbare oude dame zien. Alsof zij op de barricaden staat ter verdediging van het Koningshuis. De driekleur heffend, gehuld in een stralend oranje trui, draagt zij de slogan uit: ?Wat oranje is, moet oranje blijven?.
Maar als wij naar de details kijken, slaat de twijfel toe. Wat bedoelt de zeepfirma?
De beeltenis op de trui is die van de in 1948 afgetreden koningin Wilhelmina. De ingebreide kreet ?Leeve de Koningin? is geschreven in een vooroorlogse spelling. De vlag is niet tot in de top van de mast gehesen, maar bungelt halfstok. Dreigt het kunstgebit haar uit de mond te vallen?
Kortom: de oude vrouw is ?niet helemaal goed?.
Verkeert ze in een eindfase van dementie? Refereert de advertentie aan de publiek geheime gezondheidstoestand van de echte jarige, prinses Juliana?
In de VS zou de zeepfirma bedolven worden onder protesten van ouderengroeperingen. Gedupeerde familieleden van dementerenden zouden de zeepfirma ?sue-en? tot op de rand van faillissement.