Op een persconferentie maakte KPN bekend in één kwartaal een verlies te hebben geleden van 9,3 miljard euro. Oorzaak: nieuwe afschrijvingen op mobiele telefonie.
De tv-verslaggever had een duidelijk beeld bedacht. We zagen een toiletpot, een hand die de knop indrukte en over het klaterende water verscheen het alarmerende getal ?9 miljard euro? in beeld.
Voor de camera?s wond topman Ad Scheepbouwer er geen doekjes om:
?Een afschuwelijk bedrag. Ik voel geen enkele aandrang om hier relativerende opmerkingen bij te plaatsen. We hebben in het verleden uitgaven gedaan. Die moeten we nu helaas afwaarderen.?
Afwaarderen. Het klinkt toch al vriendelijker dan weggooien, of door de wc spoelen.
Lees nu eens hoe Scheepbouwer het verlies verwoordt in het KPN-kwartaalbericht (als advertentie vandaag in de kranten):
? boven verwachting - zeer effectief - herstellen - verwachtingen naar boven bijstellen - afwaarderen - de eerste met dergelijke visie - verstandige handelwijze?
Bravo! Het komt goed met KPN. Er zijn daar zeer knappe eufemismologen aan het werk.