Bieslog - Hoe ik een boek koop (2)
  Klik op de hut voor bezichtiging


  webcam in redactielokaal (werkt niet meer)

 Hoofdredacteur Wim de Bie leest alle reacties - redactie@bieslog.nl

Url = verwijzing naar andere site

beluister = hoorspel, reportage, geluidsact

Video = filmpjes

= bijlagen
De foto's zijn vergrootbaar tot de originele afmetingen.








vrijdag 16 juni 2006 16:36  verstuur

Hoe ik een boek koop (2)


De koppen van de krantenkritieken zijn laaiend enthousiast. Met een duizelingwekkende snelheid trekt het boek je door het moderne leven anno nu. De succesauteur heeft het hem weer gelapt: ademloos word je meegenomen op een enerverende reis. Grote spijt als het boek uit is.

Ik heb nooit eerder iets van de schrijver gelezen. In de winkel neem ik het forse boek ter hand en besluit tot kopen. De flaptekst heb ik niet gelezen. Zal ik ook nooit meer doen - ik wil zonder aanwijzingen over verloop of afloop fris en onbevooroordeeld aan het boek kunnen beginnen.

Maar op de flap is ook een foto van de schrijver geplaatst. En daar blijft mijn blik even op rusten.

Hij draagt een baardje en een snor, zo'n rondlopertje. Geeft niet. Als'ie maar goed schrijft. Hij heeft een colbert aan met daaronder een t-shirt waarop ik nog net kan lezen: Shakespeare - New York.
Hij zit ten voeten uit. Hij steekt zijn schoenen zelfs nadrukkelijk naar voren. Het zijn klassieke, felrode Amerikaanse baseballschoenen.
Ik vind hem een slag te oud voor deze iets te vlotte outfit. En zijn blik in de camera iets te broeierig.

Als ik deze man op een feestje zag staan, zorgde ik zo ver mogelijk van hem vandaan te blijven.

Ik ga afrekenen. Op zo'n schandelijk oppervlakkige manier mag je een boek toch niet beoordelen?

Gisteravond ben ik tot pagina 25 gekomen. Hoewel het besluit tot wegleggen nog niet is gevallen, weet ik niet of ik het wijdlopige, zogenaamd snelle verhaal - met veel loze woorden als althans en eigenlijk - nog langer volhou. Mijn privé-eindoordeel ('Wat een kutboek!') hou ik nog even voor me.

Het is goed dat de uitgevers portretten van de auteurs op hun producten plaatsen.
Bij het kopen van een boek zal ik de schrijver voortaan wat langer in de ogen kijken.