Bieslog - Mijn nacht met Jort Kelder
  Klik op de hut voor bezichtiging


  webcam in redactielokaal (werkt niet meer)

 Hoofdredacteur Wim de Bie leest alle reacties - redactie@bieslog.nl

Url = verwijzing naar andere site

beluister = hoorspel, reportage, geluidsact

Video = filmpjes

= bijlagen
De foto's zijn vergrootbaar tot de originele afmetingen.








maandag 26 juni 2006 21:54  verstuur

Mijn nacht met Jort Kelder
(een titel die de hype moet aanwakkeren)

Beeldvergroting: (Kop van een vandaag verschenen artikel in NRC-Handelsblad)
(Kop van een vandaag verschenen artikel in NRC-Handelsblad)
Beeldvergroting: (fragment interview in NRC-Handelsblad)
(fragment interview in NRC-Handelsblad)

Bert Mooren, directeur van VNO-NCW, afdeling West, de grootste ondernemersorganisatie van de Randstad, is de belangrijkste pleitbezorger van een snelweg tussen Almere en Schiphol. Hij verwijt 'de milieubeweging' dat zij een mythe schept en een hype creëert teneinde de aanleg te verhinderen.

Maar laten we eens kijken wat de heer Mooren zelf te berde brengt: verdachtmakingen, achterklap en het achterhouden van feiten.

Allereerst suggereert de heer Mooren dat alleen de Vereniging Natuurmonumenten zich tegen de aanleg keert van de snelweg die de A6 met de A9 moet verbinden.
Maar ALLE lagere overheden, ALLE gemeenten in het betrokken gebied hebben hun afkeuring uitgesproken. Bestuurlijk is er in de regio geen enkel draagvlak.

Het CPB heeft berekend dat de gedeeltelijk ondertunnelde weg de (peper)duurste van de voorliggende varianten is.
En het is de minst efficiënte - slechts 10% van het toekomstige verkeer zal van die weg gebruik gaan maken. De bewering dat deze snelweg de bereikbaarheid in de regio voor tientallen jaren zal garanderen is een slag in de lucht.

Waren de VNO-collega's van de heer Mooren indertijd ook zo enthousiast over dat andere megalomane vervoersproject dat met veel bestuurlijk geweld werd doorgedrukt: de Betuwelijn?

De heer Mooren vermeldt niet dat de variant die uitbreiding van de Gaasperdammerweg beoogt, uitgaat van overkoepeling en luchtafvoer - de bewoners langs die weg zijn beter af dan nu.

De derde, goedkoopste en doeltreffendste variant - revolutionair nieuw openbaar vervoer en rekeningrijden - wordt stelselmatig gebagatelliseerd.

Niemand heeft beweerd dat het voorgestelde tracé van de weg door of onder het water van het Naardermeer loopt. Maar het beschermde reservaat is groter dan het meer alleen. De weg is boven- en ondergronds door een zeer kwetsbaar gebied getekend, dat onlangs met veel inspanning en geld werd verbeterd en tot het monument behoort. Amper een jaar geleden kreeg het gebied daarvoor een belangrijke Europese onderscheiding.

De heer Mooren doet het voorkomen alsof de tegenstanders van zijn weg uitsluitend het behoud van het Naardermeergebied op het oog hebben. Maar de grove aantasting van wat er aan ongerepte Gein- en Vechtstreek nog over is gebleven, vormt een even belangrijk onderwerp.

Nu even over mezelf.
Voor het eerst in mijn leven word ik in het openbaar sexy genoemd (nou ja - sexier dan de bewoners van de Gaasperdammerweg), waarvoor ik de heer Mooren hartelijk dank.

De supersexy BN-er Jort Kelder (hij wel!) heb ik nimmer onder vier ogen gesproken. De suggestie dat ik samen met hem de nacht heb doorgebracht in een bootje op het Naardermeer en dat we lekker emotioneel bezig zijn geweest, werp ik verre van mij.
Het valt nog mee dat de heer Mooren niet 'toevallig weet' dat De Milieubeweging ons tijdens onze nacht op het meer van drank, drugs en lekkere wijven heeft voorzien.

Bijna dertig jaar doorkruis ik nu het gebied dat door de aanleg van een nieuwe snelweg wordt bedreigd. Niet erg sexy: te voet en per fiets. Het is het laatste gebied in de Randstad van grote natuurhistorische, landschappelijke, recreatieve en ook culturele betekenis.
Over het acute probleem van de dichtslibbende Randstad (ik ontken dat probleem niet) dient op een fundamenteel andere manier te worden nagedacht dan tot nu toe gebruikelijk was. Meer asfalt en beton is geen oplossing.

De heer Mooren zou aan Natuurmonumenten moeten vragen of hij ook 's een nachtje op hun Naardermeerboot mag verblijven. Een uitstekende gelegenheid om met anders denken te beginnen.