Vandaag wordt Bieslog overstroomd met mails die het onheil melden: het beeld van Ons Tunneltje is niet meer.
Hoe het begon.
Op 22 november 2003 plaatste Bieslog de link naar een webcamera die een tunneltje 'ergens in Noorwegen' liet zien. Zelden was er iets anders waar te nemen dan de verlaten weg en de intrigerende tunnelmond.
Onder de kop De Kunst van het Niets, benoemden we dit webcamshot tot een internetkunstwerk, dat de schoonheid van de leegte uitdroeg.
Gedurende bijna drie jaar heeft een grote schare Nederlandse liefhebbers dit Noorse kunstwerk nauwlettend in de gaten gehouden. Als er 's een auto te zien was, werd ons het screenshot meteen opgestuurd. Twee auto's, of een autobus in beeld - het waren zeldzaamheden.
Maar de essentie van het kunstwerk werd gevormd door de aangrijpende, soms beklemmende leegte van de weg en de tunnel.
Wat is er nu gebeurd?
Noorse autoriteiten hebben besloten dat de webcamera op een ander punt diende te worden opgesteld.
We krijgen nu een beeld vanuit de tunnel en daarmee is de magie van de lege lokkende tunnelmond om zeep gebracht.
Waar de camera nu precies is geplaatst blijft vooralsnog een raadsel, want we zien drie rijstroken, in plaats van de twee die we zo goed kennen.
Zij die terecht klagen dat kunst en cultuur in de Nederlandse media het kind van de rekening worden, zien nu in dat het een internationale trend betreft.
Zonder enig overleg hebben de Noorse autoriteiten een kunstwerk vernield.
Het beeld in de tunnel heeft één intrigerend aspect: er zijn remsporen te zien die duiden op een vreselijke gebeurtenis. Wat is het verhaal erachter?
Als je het positief bekijkt is de tunnel van de beeldende kunst naar de literatuur verschoven.
Maar het internetkunstwerk, dat de spanning voelbaar maakte van het bijwonen van een live gebeurtenis die niets om het lijf had - dat kunstwerk bestaat helaas niet meer.