Mieke Vogels, de Belgische minister voor Welzijn, Gezondheid en Gelijke Kansen is een campagne begonnen tegen de slankheidsterreur: ?Ik ben zoals ik ben, dat mag gezien worden.?
In grote krantenadvertenties worden ?modale modellen? getoond, zowel gekleed als bloot. NRC-Handelsblad van vanavond toont ze over vijf kolommen met graagte.
Mieke Vogels op haar website (www.maggezienworden.be)over de campagne:
?Uitgangspunt
De campagne toont gewone mensen die fier zijn op zichzelf, die complexloos leven in een gezond lichaam en dat graag laten zien. In deze dubbele portrettenreeks gaat het stuk voor stuk om mooie mensen. Mensen met zelfvertrouwen, een mooi lichaam en met uitstraling, ook al hebben ze niet allen de maten die men tegenwoordig ideaal noemt. Het zijn gezonde mensen die elk voor zich de ideale maten hebben. En het zijn mensen waarin de Vlaming zich kan herkennen.
Door hen naakt af te beelden, wilden we het gevoel van herkenning nog versterken. Zo zien mensen zich immers dagelijks in de badkamerspiegel. Bovendien versterkt de kwetsbaarheid van de naakte portretten de kracht van de uitstraling en de boodschap.?
Mooie mensen met gezonde lichamen.
Ik vind het allemaal best, maar de campagne versterkt mijn rotsvaste voornemen, me nooit en te nimmer bloter dan strikt noodzakelijk in het openbaar te vertonen. Ik ben zoals ik ben en dat mag NIET gezien worden.
Blote voeten... nou, vooruit - maar daar wil ik het bij laten.