Gisteren werd in Den Haag, in het gebouw van Stroom - centrum voor beeldende kunst en architectuur - een boek ten doop gehouden, gewijd aan leven en werk van Paul Schuitema.
In de jaren twintig en dertig van de vorige eeuw, behoorde Paul Schuitema, samen met Piet Zwart en Gerard Kiljan, tot de internationaal befaamde pioniers van de Nieuwe Typografie en de Nieuwe Fotografie.
Paul Schuitema (1897 - 1973) - een naam die in ontwerperskringen over de gehele wereld nog steeds met eerbied wordt genoemd.
Er bestond nog geen monografie over hem en die is nu gemaakt door Dick Maan.
Ik was bij de feestelijke plechtigheid aanwezig, want Dick Maan is een oude vriend. Kersvers van de middelbare school zag ik bij hem - een ontwerper, kersvers van de Academie - wat grafisch ontwerpen inhield. Tot dan toe had ik me nooit gerealiseerd dat drukwerk - kranten, reclame, folders, boekomslagen, enzovoorts - eerst werd vormgegeven voor het in druk verscheen.
Tamelijk naïef, zeg dat wel.
Meekijkend op de ontwerptafel van Dick leerde ik over lettertypes en de vele stijlen van ontwerpen.
Toen al noemde Dick de naam Paul Schuitema, want het was een van zijn door hem zeer gewaardeerde docenten geweest aan de Haagse Academie van Beeldende Kunsten.
Het is een schitterend boek geworden (ontwerper: Huug Schipper, uitgeverij: 010). Tot verrassing van velen blijkt Schuitema ook fotograaf, filmer en ontwerper van meubels te zijn geweest. (Enkele van zijn stoelontwerpen worden binnenkort weer in productie genomen.)
Een perfect uitgevoerd boek, overvloedig geïllustreerd met Schuitema's werk uit diens veelzijdige oeuvre - een cultuurmonument, dat ook in het Duits en Engels is verschenen.
Bovenstaande zin is behoorlijk reclame-achtig, maar ik schrijf die wervende tekst als boekenliefhebber, niet bij wijze van vriendendienst aan de schrijver.